In de wereld van de elektrische auto’s weet niemand zo slim de aandacht naar zich toe te trekken als Tesla-topman Elon Musk. Je zou bijna denken dat Tesla synoniem staat voor de toekomst van de elektrische auto. Maar wacht even: vergeet Volkswagen niet!
Het schandaal rond de sjoemeldiesels heeft voor de min of meer grootste autoproducent ter wereld één ding duidelijk gemaakt: het roer moet om, ook wat het imago betreft, en daarom komt er een sterke focus op het grootschalig uitrollen van elektrische modellen.
Volkswagen mikt op de productie van 50 miljoen elektrisch aangedreven voertuigen, laat topman Herbert Diess maandag weten in het blad Automobilwoche.
Zowel de inkoopprocessen voor accu’s als de productielijnen voor elektrische auto’s worden volgens Diess klaargestoomd om de miljoenen e-auto’s te kunnen produceren. Eerder kondigde de autofabrikant al aan eind 2022 zestien fabrieken te willen voor elektrische auto’s.
De eerste volledig elektrische auto’s moeten in 2019 van de band rollen. Onlangs meldden bronnen aan persbureau dpa dat Volkswagen ook een e-auto van minder dan 20.000 euro op de markt wil zetten. Dit instapmodel zou in 2022 te koop zijn.
Volkswagen wil Chinezen vóór zijn met massaproductie elektrische auto
De toenemende Chinese concurrentie, het dieselschandaal en de aangescherpte Europese regels voor de CO2-uitstoot hebben een katalyserende werking gehad. De race is al begonnen, zei autodeskundige Ferdinand Dudenhöffer onlangs tegen Business Insider. “Sinds Dieselgate werkt VW serieus aan elektrische auto’s.”
Wat overigens nog steeds geen vanzelfsprekendheid is. Ten tijde van voormalig topman Martin Winterkorn kwijnde de elektrische auto weg. Maar Volkswagen werkt inmiddels al drie jaar intensief aan elektromobiliteit. Daarom zijn de genoemde doelstellingen realistisch, denkt Dudenhöffer . “Die schaffen das, ze kunnen het.”
Met het oog op de snelle ontwikkelingen in China moet Volkswagen plankgas geven om elektrische auto’s in het hele modelspectrum te kunnen aanbieden. “En dat is precies wat de Wolfsburgers doen”, aldus Dudenhöffer.
De strategie van Volkswagen is niet te vergelijken met die van Tesla. Het Californische bedrijf brengt mondjesmaat nieuwe modellen op de markt, terwijl Volkswagen in één keer met een complete selectie komt.
Dudenhöffer noemt Tesla “nog steeds een soort startup die uitsluitend in het premiumsegment opereert”. Tesla vindt hij dan ook meer een lijken op Porsche, één van Volkswagens dochterondernemingen in het luxesegment.
Tesla-topman Elon Musk is zich zeer bewust van het belang van de Duitse opmars in de markt voor elektrische auto’s. Hij is nerveus, weet de Duitse autodeskundige. “Hij moet alle zeilen bijzetten om van de nieuwe Model 3 een winstgevend succes te maken.”